از کوچینگ(مربی گری ) شخصی چه میدانید؟

۴۵۴ بازديد



امروزه در رشته‌های مختلف علمی و عملی  و به طور کلی در هر کاری که قرار است در آن قدم بگذاریم، نیاز به داشتن کوچینگ که بتواند به شکل تخصصی شاگردان خودش را تربیت کند بیش از پیش احساس می شود. البته موضوع وجود کوچینگ و فردی که در زمینه خودش مهارت دارد از دیرباز وجود داشته است ولی این موضوع این روزها با توجه به گسترده تر شدن کارها و تخصصی‌تر شدن آن ها شکل تازه ای به خود گرفته است.

کوچینگ می تواند این مهارت را به شاگرد و فراگیرنده انتقال دهد که این امر بسیار حیاتی می باشد. ولی کوچینگ و استاد تفاوت هایی با هم دارند که  باید این دو را از هم تفکیک کرد.  در ادامه به  تعریف کوچینگ می پردازیم وسپس به مبحث اصلی این پست یعنی کوچینگ شخصی پرداخته می شود.



کوچینگ چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف اجمالی از کوچینگ داشته باشیم؛ باید آن را به این شکل تعریف کنیم:

کوچینگ فرآیندی است که در طی آن، یک فردی به نام کوچ  (که فردی است که در زمینه تخصصی خودش مهارت و تجربه زیادی دارد) سعی می‌کند تا با انتقال دادن مهارت و تجربیات خودش به افراد ( این افراد به عنوان شاگرد هستند) کیفیت عملکرد آن ها را هم از نظر شخصی و هم از نظر اجتماعی ارتقاء دهد.  نکته مهم درباره کوچینگ این است که آنها به شاگردان خود نمی گویند که چکار کنند؛ بلکه به آن ها نشان می دهند که چگونه درست فکر کنند و راه خودشان را انتخاب کنند.

همان طور که در بالا اشاره شد، از آن جایی که رشته های مختلف علمی امروزه بسیار پیچیده هستند؛ بنابراین یک کوچ نیز باید از تکنیکها و مهارتهای پیچیده و گسترده ای برخوردار باشد تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. ضمناً درباره زمینه کوچینگ، محدودیتی وجود ندارد و ممکن است کوچ ها در زمینه های مختلفی انتخاب شوند.

فرض کنید شما بخواهید در یک بازی مانند بسکتبال مهارتی کسب کنید. در این صورت شما ممکن است نیاز به یک کوچ یا کوچینگ داشته باشید که شما را با قواعد بازی آشنا کند  و یا ممکن است شما بخواهید برای ارتقای کیفیت تحصیلیتان از یک کوچ استفاده کنید که در این صورت نیز نیاز به یک کوچ دارید که به شما کمک کند که چگونه برای تحصیلات خودتان برنامه ریزی کنید. بنابراین کوچینگ در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای کوچینگ می توان به کاربرد آن در زمینه تجاری، آموزشی و غیره اشاره کرد.



کوچینگ شخصی یا Personal Coaching چیست ؟

بیشتر ما ایستادن روبروی آینه و حرف زدن با خود را تجربه کرده ایم. گاهی نگاهی پیروزمندانه به خود انداخته ایم و گاه از سر شرمساری، رو برگردانده ایم. گاهی مهمترین تصمیمات زندگیمان را گرفته ایم و گاه به خود مردانه  قول داده ایم. گاه کارنامه عملکردمان را مرور کرده ایم و بسیاری دیگر از تجربیات مشابه.

حال تصور کنید تصویر شما در آینه، صمیمانه و سادقانه، به حرفهایتان گوش دهد و در مواقع حساس، پرسش های مهم و تفکربرانگیزی را از شما بپرسد و واقعیت فراروی شما را روشنتر و شفاف تر سازد. کوچ شخصی، اینچنین تصویری از شما در آینه است. او همراهی آگاه است که هدفش موفقیت شماست. او پند و اندرز نمی دهد و دذ پی آموزش شما نیست. او فعالانه به شما گوش میدهد و به شما کمک میکند تا راهکارهای متناسب با خود را بیابید.

داشتن یک کوچ شخصی از نشانه های یک فرد موفق در کشورهای توسعه یافته است.  در کشور ما ارایه اینگونه خدمات نوپاست و بیشتر به شکل فردی و در مواردی در قالب شرکتی انجام می پذیرد.

 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.